Általános szerződési feltételek 2017. május 20. napjától

Általános szerződési feltételek
a http://happybizsu.hu webáruház használata kapcsán
hatályos: 2017. május 20. napjától

A jelen Általános szerződési feltételek (a továbbiakban: ÁSZF) az RGB International Korlátolt Felelősségű Társaság, mint Szolgáltató és az általa értékesített terméket megvásárló természetes vagy jogi személy, illetőleg jogi személyiség nélküli szervezet jogait és kötelezettségeit tartalmazza. A jelen ÁSZF minden, a http://happybizsu.hu webáruház használatával létrejött jogügyletre vonatkozik.

A Szolgáltatónál a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben rögzített magatartási kódex nem áll rendelkezésre, ilyen magatartási kódex alá nem veti magát.

A jelen ÁSZF-ben rögzített egyes fogalmakat a jelen dokumentum elválaszthatatlan, 1. sz. mellékletét képező Fogalommagyarázat tartalmazza.

1. Felek megjelölése
1.1. Szolgáltató:
Név: RGB International Korlátolt Felelősségű Társaság
Rövid név: RGB International Kft.
Székhely: 4030 Debrecen, Galamb utca 19.
Levelezési cím: 4030 Debrecen, Fokos utca 14/A.
Telefonszám: +36 21 334 40 26
E-mail cím: info@happybizsu.hu
Adószám: 25728545-2-09
Cégjegyzékszám: Cg.09-09-028086
Nyilvántartó bíróság: Debreceni Törvényszék Cégbírósága
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH – 118078/2017.
Adatvédelmi nyilvántartó hatóság: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság

A Szolgáltató Ügyfélszolgálati tevékenységét a fenti elérhetőségeket biztosítja.

1.2. Vevő:
Az a természetes személy, jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet, aki a http://happybizsu.hu weboldalon (továbbiakban: Webáruház) keresztül nyújtott elektronikus kereskedelmi szolgáltatást igénybe veszi.

1.3. Felek:
Szolgáltató és Vevő együttesen.

2. A szerződés létrejötte

2.1. A szerződéskötés nyelve: magyar. A szerződés alapján a Szolgáltató a termék tulajdonjogának átruházására, a Vevő a vételár megfizetésére és a termék átvételére köteles.
A Webáruház kizárólag Magyarország területére irányuló kereskedelmi tevékenységet folytat, határokon átnyúló kereskedelmi tevékenysége értékesítési oldalról nincs.

2.2. A szerződés megkötésének nem előfeltétele a regisztráció, a Webáruház felületén Vevő regisztrációjára nincs lehetőség.

2.3. A vásárló a “Megrendelés elküldése” gombra történő kattintással kötelező érvényű ajánlatot tesz a bevásárlókosárban található árucikk(ek) megvételére, és elfogadja ezen Általános szerződési feltételek érvényességét.

2.3.1. A kézhezvétel megerősítése, amely a rendelés feladása után automatikusan kiküldésre kerül, igazolja, hogy a vásárló rendelését a Happy Bizsu webáruház megkapta; ez azonban nem jelenti a vásárló ajánlatának elfogadását.

2.3.2. A szerződés csak akkor tekinthető megkötött szerződésnek, amikor a Happy Bizsu webáruház kinyilvánítja a rendelés elfogadását, amelyet a vásárló telefonon történő értesítésével igazol vissza.

2.3.3. A vásárló a Happy Bizsu honlapján a „Megrendelés elküldése” gombra kattintva elismeri, hogy jelen ÁSZF, valamint az Adatvédelmi tájékoztató rendelkezéseit megismerte és elfogadja, a rendelés menetével tisztában van, továbbá az Adatvédelmi tájékoztatóban részletezett adatkezelésekhez hozzájárul.

2.3.4. Amennyiben a vásárlást megelőzően a termékkel kapcsolatban kérdése merül fel kérjük, hívja, vagy keresse emailen ügyfélszolgálatunkat, ahol készséggel állunk rendelkezésére.

2.4. A Felek között létrejött szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül, a Szolgáltató azt iktatja, és annak létrejöttét követő 5 évig őrzi.

2.5. A megrendelés

2.5.1. A Webáruházban forgalmazott termékek lényeges tulajdonságai a főoldalról a termék illusztrációjára kattintást követően, a termék egyedi weboldalán megtekinthetők. Ugyanezen oldalon kerül feltüntetésre a termék tulajdonságai alatt a termék bruttó, a termék jellegének megfelelő mértékű általános forgalmi adót már tartalmazó, ténylegesen fizetendő ellenértéke (vételár) is magyar forintban (Ft) meghatározva. A vételár a szállítás költségét nem tartalmazza. Ha a vásárlás előtt a Vevőnek a termékkel kapcsolatban további kérdése merülne fel, úgy a termék oldalának láblécében, valamint a jelen ÁSZF 1.1. pontjában is szereplő ügyfélszolgálati elérhetőségeken (telefonszám, e-mail cím) azokat felteheti, az ügyfélszolgálat elérhetősége munkanapokon 7:00 – 20:00 közötti időszakban biztosított. A termék használati utasítását Szolgáltató a rendelés teljesítése során a termékhez mellékelten megküldi Vevő részére.

2.5.2. A Webáruházban megrendelhető termékek ára megváltoztatásának jogát a Szolgáltató fenntartja. Az árváltoztatás a Webáruházban történő megjelenéssel válik hatályossá. A már megrendelt terméket Szolgáltató a rendeléskor érvényes áron köteles Vevő részére értékesíteni, amennyiben a termék a rendelés pillanatában készleten van (ajánlati kötöttség).

2.5.3. A megrendelést Vevő csak abban az esetben tudja leadni, amennyiben a terméket a főoldalon vagy egyedi weboldalán, a „Kosárba rakom” gombra kattintással elhelyezi egyedi kosarába. Az oldalon jobb felül található „Kosaram” feliratra helyezve a kurzort, megjelenik egy legördülő menü, melyben megtalálható a vásárló által kosárba helyezett termékek, feltüntetve az egyes termékekből megrendelni kívánt darabszám, valamint a teljes, ténylegesen fizetendő ellenértéke (vételár) is magyar forintban (Ft) meghatározva. A Vevőnek ebben a legördülő menüsorban van lehetősége terméket eltávolítani a kosárból. A legördülő menü alján található „Rendelés leadása” gomb lenyomásával jut a Vevő azon oldalra, ahol a csillaggal jelölt mezőket (kötelező mezők) kitöltése után, valamint a felhasználási és adatvédelmi feltételek elfogadása után leadhatja megrendelését. Rendelést a Webáruházban csak természetes személy tud leadni adatai megadásával, amennyiben jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet részére történik a rendelés, úgy a „Megjegyzés” mezőben tüntetendő fel a szervezet neve, valamint – ha az eltér a szállítási címtől – a székhelye (számlázási címe) és adószáma.

A rendelés során megadandó vevőadatok:
– e-mail cím
– név (vezetéknév, keresztnév),
– szállítási cím az alábbi részletezéssel:
– „cím utca”
– „cím házszám”
– „város”
– „irányítószám”
– telefonszám

A megrendelés során a „Megjegyzés” mezőben feltüntethető minden olyan adat, amely a rendelés teljesítéséhez a fentieken túlmenően szükséges.

A megrendelést szolgáló kötelező adatmezők alatt található a „A rendelés tartalma” táblázat, melyben a Vevő megtalálhatja az általa rendelni kívánt termékek nevét, darabszámát valamint tételes, ténylegesen fizetendő ellenértékét (vételárát) is magyar forintban (Ft) meghatározva.

2.5.4. A „megrendelés elküldése” történő gombra kattintással a Vevő az eladó ajánlatát elfogadja, a terméket megrendeli, így ezen gombra történő kattintás a Vevő részéről fizetési kötelezettséget keletkeztet a termék vételára és a szállítási költség tekintetében.

2.5.5. A fizetési mód a megrendelés során választható ki. A vételár kiegyenlítése a Webáruházban utánvéttel, a futárnál történő készpénzes fizetéssel vagy Online Bankkártyás fizetéssel (OTP Simple) lehetséges.

2.5.6. A Vevő a megrendelés elküldésével kötelezettséget vállal arra, hogy a megrendelt és házhoz szállított terméket átveszi, és a termék árát, illetve a szállítási költséget a futárszolgálatnak kiszállításkor megfizeti. Amennyiben Vevő e kötelezettségét részben vagy egészben megszegi, Szolgáltató a szerződésen ennek tényét záradékban rögzíti, és a későbbiekben a Vevő további megrendeléseit jogosult megtagadni, vagy proforma számla alapján előre, átutalással történő fizetéshez kötni.

2.6. Az adatbeviteli hibák javítására a Vevőnek az egyedi termék rendelése során a „megrendelés elküldése” gombra történő kattintás előtt van lehetősége. Amennyiben Vevő az adatbeviteli hibát a rendelést visszaigazoló elektronikus levélben észleli, úgy annak javítását a jelen ÁSZF 1.1. pontjában rögzített ügyfélszolgálati elérhetőségeken tudja kezdeményezni. Az adatbeviteli hibák ügyfélszolgálaton keresztül történő javítását Vevő a megrendeléstől számított 8 (nyolc) órán belül kezdeményezheti, de – amennyiben ezen időtartam lejárta az ügyfélszolgálat 1.1. pontban jelzett elérhetőségi idején kívül esik – legkésőbb a következő munkanap reggel 7:00 órájáig. A Szolgáltató nem vállal felelősséget a hibás adatok megadása következtében felmerült károkért.

2.7. A megrendelés visszaigazolása 48 órán belül, automata visszaigazoló e-mail útján történik. A visszaigazoló e-mail tartalmazza a megrendelés egyedi azonosítóját, a rendelt termék megjelölését, a termék vételárát és a fizetendő végösszeget, a megrendelő vonatkozásában pedig a megadott e-mail címet, telefonszámot, nevet és a megadott szállítási címet. Ez a visszaigazoló e-mail kizárólag arról ad tájékoztatást, hogy a Vevő megrendelése a Szolgáltatóhoz beérkezett.
A Vevő mentesül az ajánlati kötöttség alól, ha legkésőbb 48 órán belül nem kapja meg a Szolgáltatótól az automata visszaigazolást a fenti adatokkal.

2.8. Amennyiben a Szolgáltató a megrendelt terméket raktárkészlet hiányában, vagy a beszerzés akadályoztatása miatt, vagy egyéb technikai jellegű okból nem tudja Vevő részére biztosítani, úgy Szolgáltató a Vevőt a megrendelés során megadott telefonszámon vagy e-mail címen erről a megrendelés beérkezését követő 1 munkanapon belül tájékoztatja. Szolgáltató e tájékoztatás során köteles jelezni Vevő felé azt, hogy a megrendelt terméket milyen legkorábbi időpontban tudja a Vevő részére megküldeni. Vevő e tájékoztatás alapján a megrendeléstől elállhat.

2.9. A Felek között a szerződés határozatlan időre jön létre.

2.10. Szolgáltató kizárólag Magyarország területén értékesíti a terméket, külföldi megrendelés teljesítését Szolgáltató nem vállalja.

3. A szerződés teljesítése

3.1. Szállítási és fizetési feltételek

3.1.1. A Szolgáltató a megrendelt árut a Vevő részére kizárólag házhozszállítással, futárszolgálat útján juttatja el. Személyes átvételre a szerződés teljesítése során nincs lehetőség, a Szolgáltató üzletet, illetve olyan telephelyet, ahol ez kivitelezhető lenne, nem üzemeltet. A házhozszállítás során Szolgáltató postai, futárpostai tevékenységet végző cég közreműködését veszi igénybe.
Szolgáltató postai, futárpostai tevékenységet végző partnerei:
 GLS General Logistics Systems Hungary Csomag-Logisztikai Korlátolt Felelősségű Társaság (nyilvántartó bíróság: Budapest Környéki Törvényszék Cégbírósága, cégjegyzékszám: Cg.13-09-111755, adószám: 12369410-2-44, honlap: http://gls-hungary.hu) 2351 Alsónémedi, GLS Európa utca 2. szám alatti székhelyű gazdasági társaság és
 trans-o-flex Hungary Korlátolt Felelősségű Társaság (nyilvántartó bíróság: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg.01-09-980899, adószám: 13947109-2-43, honlap: http://www.tof.hu) 1239 Budapest, Európa utca 12. szám alatti székhelyű gazdasági társaság.

3.1.2. A szállítás költségeinek viselésére a Vevő köteles.

3.1.3. A megrendelés leadásakor a szállítási díj az adott megrendeléshez minden esetben felszámításra kerül. Ha a Vevő a további rendelés(ek) leadásakor a Szolgáltató 1.1. pontban rögzített e-mail címére írt elektronikus levél útján jelzi a közel azonos időben (1 munkaórán belül) leadott rendelései összevonása iránti igényt, a Szolgáltató 1 munkanapon belül egy válasz e-mailben tájékoztatja Vevőt arról, hogy a megrendelések összevonására van-e még lehetőség. A megrendelések összevonására nincs lehetőség, ha időközben az összevonni kért megrendelések egy része már átadásra került a futárszolgálat részére. Az összevont megrendelések teljesítése során csak egyetlen, az összevont csomagot terhelő, a futárszolgálat mindenkori díjszabása alapján megállapított szállítási díj fizetendő. A futárszolgálat részére átadott, és már kiszállítás alatt lévő megrendelések összevonására, avagy az ilyen megrendelések különválasztására nincs lehetőség.

3.1.4. A szállítási díj megrendelésenként 990,- Ft (kilencszázkilencven forint). Amennyiben Vevő legalább 6000 (hatezer) Forint értékű terméket egyidejűleg rendel, úgy a szállítási költséget nem kell megfizetnie.

3.1.5. A megrendeléseket Szolgáltató a futárszolgálat által vállalt határidőn belül vállalja, amely alapesetben a megrendelés 2.7. pont szerinti visszaigazolásától számított 5 munkanap, azonban frekventált időszakban (elsősorban a karácsonyi időszakban) ettől eltérhet. Vevő nem köteles a megrendelt terméket a futárszolgálattól átvenni, amennyiben az a megrendelés visszaigazolásától számított 10 munkanapon túl teljesíti a szállítást. Ha a fenti időtartamhoz képest késedelmes teljesítésre a Vevő kifejezett kérésére, egy általa meghatározott időpontban kerül sor, akkor Vevőt ez a jog nem illeti meg.

3.1.6. A szerződés teljesítésének helye a Vevő által megadott szállítási cím, ideje pedig a Vevő által történő átvétel és az utánvét Vevő által a futárszolgálat felé történő megfizetése.

3.1.7. A termékben a kiszállítás közben keletkezett kárért a jelen jogviszony tekintetében a Szolgáltató felel, azonban ezen felelősségét a kiszállítást végző fuvarozóra átháríthatja. Vevő az ilyen kárért nem felel.

3.2. Szolgáltató a Vevő részére elektronikus számlát állít ki a megrendelt termék vételára tekintetében, a hatályos számviteli és adójogi jogszabályokban foglaltaknak megfelelően. A Vevő az elektronikus számla befogadására a jelen ÁSZF elfogadásával kötelezettséget vállal. A számla kiállítására a Vevő által történt fizetést követően kerül sor. Amennyiben a Vevő korábbi magatartása miatt proforma (díjbekérő) számla kiállítására kerül sor, úgy azt Szolgáltató a megrendelés leadását követően, azonban még a kiszállítás előtt elküldi Vevő részére. A proforma számla kiállítása szintén elektronikus számla formájában történik.
Mind az elektronikus proforma számla, mind az elektronikus számla megküldése a Vevő által megrendeléskor rögzített e-mail címre kerül megküldésre. A Szolgáltató nem vállal felelősséget azért, ha a Vevő elektronikus levelezésének beállítása következtében a Szolgáltató által kiállított számla a Vevő postafiókjának levészemét (spam) mappájába vagy címkéje alá kerül, és Vevő ezért nem jut hozzá a számlához.
Amennyiben Vevő a részére megküldött számlát nem kapta meg, úgy annak újraküldését kérheti az Ügyfélszolgálattól az 1.1. pontban rögzített elérhetőségeken.

3.3. A panaszkezelés módja

3.3.1. Panaszkezelés a Szolgáltatónál

3.3.1.1. A Szolgáltató a Vevő termékkel vagy a szerződés teljesítésével, illetve a Szolgáltató tevékenységével kapcsolatos panaszait
a) telefonon a Szolgáltató +36 21 334 40 26, nem emelt díjas telefonszámán,
b) elektronikus levél útján a Szolgáltató info@happybizsu.hu e-mail címén és
c) postai levél útján a Szolgáltató 4030 Debrecen, Fokos utca 14/a szám alatti postacímén fogadja.
A bejelentett panaszt a Szolgáltató egyedi azonosítóval (sorszámmal) látja el, amelyet köteles a Vevővel közölni.

3.3.1.2.Telefonon történő panaszbejelentés esetén a Szolgáltató a Vevővel folytatott beszélgetést rögzíti, a bejelentésről készült felvételt mindaddig tárolja, amíg a panasz kivizsgálása mindkét fél részére megnyugtató módon le nem zárult, legfeljebb azonban 90 napig.

3.3.1.3. A szóbeli (telefonon jelzett) panaszt a Szolgáltató – ha a panasz jellege ezt lehetővé teszi – azonnal kivizsgálja és szükség szerint orvosolja. Ha az azonnali kivizsgálás nem lehetséges, vagy Vevő a panasz kezelésével nem ért egyet, úgy Szolgáltató arról jegyzőkönyvet vesz fel, amelynek másolati példányát 15 (tizenöt) napon belül Vevő megrendelés során leadott postacímére megküldi.

3.3.1.4. Írásban (e-mail vagy postai úton) bejelentett panaszt a Szolgáltató 15 (tizenöt) napon belül köteles megvizsgálni és további 15 (tizenöt) napon belül köteles érdemben megválaszolni a Vevő részére. A válasz megküldése a Vevő megrendeléskor megadott e-mail címére történő elektronikus levéllel történik.

3.3.1.5. A panaszról felvett jegyzőkönyvet, írásbeli panasz esetén a bejelentett panaszt és a válasz másolati példányát Szolgáltató 5 évig köteles őrizni.

3.3.2. Amennyiben Vevő a jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. Az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság 2017. január 1-jétől a Vevő lakóhelye szerint illetékes járási hivatal. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A Vevő lakóhelye szerint illetékes járási hivatal a http://jarasinfo.gov.hu/jarasok-lista weboldalon kereshető meg.

3.3.3. A termékek minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szerződés megkötésével és a szerződés teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése érdekében a Vevő a lakhelye szerint illetékes, a kereskedelmi és iparkamara mellett működő Békéltető Testülethez fordulhat, amennyiben a Szolgáltatóval történő egyeztetése nem vezetett eredményre.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény („Fogyasztóvédelmi tv.”) rendelkezései alapján a békéltető testületre vonatkozó szabályok alkalmazásában – a jelen ÁSZF 1. számú mellékletében meghatározott Fogyasztón kívül – fogyasztónak minősül az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró civil szervezet, egyházi jogi személy, társasház, lakásszövetkezet, mikro-, kis- és középvállalkozás is, amely árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje. A békéltető testületek elérhetőségeit a jelen

ÁSZF 3. számú melléklete tartalmazza.
A Szolgáltató székhelye szerint illetékes békéltetető testület elérhetőségei:
Hajdú-Bihar megyei Békéltető Testület
Székhely: 4025 Debrecen, Petőfi tér 10.
Ügyintézés helyszíne: 4025 Debrecen Vörösmarty u. 13-15.
Telefon: 06-52-500-710, 06-52-500-745
Fax: 06-52-500-720
E-mail: bekelteto@hbkik.hu

3.3.4. A Fogyasztóvédelmi tv. szerint a békéltető testületek eljárása tekintetében Fogyasztónak minősülő Vevő a Békéltető Testület felé benyújtandó panaszát online is előterjesztheti a http://ec.europa.eu/odr honlapon található online vitarendezési platformon keresztül. Az online vitarendezési kapcsolattartó pont feladatait ebben az esetben a Budapesti Békéltető Testület látja el, amelynek telefonszáma: +36 1 488 2131, fax-száma: +36 1 488 2186, honlapja: http//bekeltet.hu, székhelye: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. emelet 310., levelezési címe: 1253 Budapest, Pf.: 10., és e-mail címe. bekelteto.testulet@bkik.hu.

4. Elállás

4.1. A jelen (4.) fejezetben foglaltak kizárólag abban az esetben alkalmazandók, ha Vevő a Szolgáltatóval kötött szerződése tekintetében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § 3. pontjában szabályozott Fogyasztónak minősül. A Fogyasztó e meghatározás szerint a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.

4.2. A Vevőt indokolási kötelezettség nélkül elállási jog illeti meg, amely elállási jogát
a) a terméknek,
b) több termék megvásárlásakor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott terméknek,
c) több tételből vagy darabból álló termék esetén az utoljára szolgáltatott tételnek vagy darabnak,
d) ha a terméket meghatározott időszakon belül rendszeresen kell szolgáltatni, az első szolgáltatásnak
a Vevő vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított 14 (tizennégy) napon belül gyakorolhatja.
A Webáruházban szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés nem köthető, erre figyelemmel jelen ÁSZF az ilyen szerződésekre rendelkezéseket nem tartalmaz.
A Vevő elállási jogát a termék átvételét megelőzően is gyakorolhatja.
A Vevőt az elállási jog minden, a Webáruházban forgalmazott termék tekintetében megilleti, figyelemmel arra, hogy a Webáruház kínálatában olyan termék vagy szolgáltatás, amely a 45/2014. (II. 16.) Korm. rendelet 29. §-ában felsorolásra került volna az elállási jog alóli kivételek között, nem szerepel.

4.3. A Vevő elállási jogát a jelen ÁSZF 2. számú mellékletében rögzített elállási nyilatkozatminta megfelelő kitöltésével és Szolgáltató részére történő elküldésével, vagy pedig erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozatának a Szolgáltató részére történő megküldésével gyakorolhatja. A Vevő elállási jogát kizárólag írásban gyakorolhatja. Írásos joggyakorlásnak minősül a postai úton (ajánlott vagy tértivevényes levélként) a Szolgáltató 1.1. pontban rögzített levelezési címre történő megküldés, valamint a nyilatkozatminta kitöltését követően annak a Szolgáltató 1.1. pontjában rögzített e-mail címére történő elküldése.

4.4. A Fogyasztó elállási jogának gyakorlását határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Vevő nyilatkozatát a 4.2. pontban rögzített határidőn belül elküldte. Ha a Szolgáltatóhoz az elállási nyilatkozat késve vagy nem érkezik be, úgy Vevőt terheli annak bizonyításának kötelezettsége, hogy részéről az elállási jogot gyakorló nyilatkozat postán vagy e-mail útján határidőben megküldésre került.

4.5. Amennyiben Vevő elállási jogát e-mailben gyakorolja, úgy azt a Szolgáltató a beérkezést követően a feladó e-mail címére küldött válaszüzenettel 1 (egy) munkanapon belül visszaigazolja. Amennyiben Vevő elállási jogát postai úton gyakorolja, úgy azt a Szolgáltató a beérkezést követően a vásárláskor megadott e-mail címre küldött üzenettel igazolja vissza, az átvételtől számított 3 (három) munkanapon belül.

4.6. A Vevő az elállása esetén köteles az átvett terméket legkésőbb az elállási nyilatkozat postára adása vagy e-mail útján történő megküldése napjától számított 14 napon belül visszaküldeni Szolgáltató 1.1. pontban rögzített levelezési címére. A termék visszaszállításának közvetlen költségei a Vevőt terhelik, annak megtérítését a Szolgáltatótól nem követelheti. Ez alól az egyedüli kivételt az az eset képezi, ha az elállási nyilatkozat 4.5. pontban rögzített visszaigazolása során a Szolgáltató maga vállalja a termék visszaszállítását. Ebben az esetben a visszaszállítás költségei a Szolgáltatót terhelik. A Webáruházban forgalmazott termékeket Vevő postai úton vagy futárszolgálat útján juttathatja vissza Szolgáltató részére, a személyes visszaszállítást – ahogy a megrendelt termékek átvétele során személyes átvételre sem kerülhet sor – Szolgáltató nem tudja befogadni. A Szolgáltató az utánvéttel feladott csomagot technikai okokból ugyancsak nem tudja befogadni.
A Vevő elállása és a termék visszapostázása esetén a Vevő köteles a csomagolásról a termék törékeny jellegére figyelemmel olyan mértékben gondoskodni, hogy a postai, futárpostai szállítás során abban kár ne keletkezhessen. A visszaküldés során a termékben keletkezett károkért a Vevő felel, azonban ezen kárigényét átháríthatja a visszaszállítást végző fuvarozóra (postára, futárpostai tevékenységet végző társaságra).

4.7. A Vevő elállása esetén a Szolgáltató haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 (tizennégy) napon belül visszatéríti a Vevő által ellenszolgáltatásként megfizetett, a termék általános forgalmi adóval növelt vételárát és a termék Vevő részére történő kiszállításának költségét tartalmazó teljes összeget. A Szolgáltató főszabály szerint a szerződés teljesítése során a Vevő által választott fizetési módszerrel téríti vissza a Vevő részére a fenti összeget, amely a Webáruház működési sajátosságait tekintve jelenleg: készpénz-átutalási megbízás („rózsaszín csekk”) a Vevő megrendelés során megadott postacímére történő címzéssel. A Vevő az elállási nyilatkozatában ettől eltérő visszatérítési módot is megjelölhet, ebben az esetben azonban a visszatérítéshez szükséges adatokat az elállási nyilatkozatminta megfelelő kitöltésével kell a Szolgáltatóval közölnie. A Vevőt az alkalmazott visszatérítési módtól függetlenül többletköltség nem terheli. A Szolgáltató nem vállal felelősséget az elállási nyilatkozatmintában történő hibás vagy hiányos adatfeltüntetésből eredő esetleges károkért.
A Szolgáltató mindaddig visszatarthatja a fentebb megjelölt összeget, amíg a Vevő a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni. Nem illeti meg a Szolgáltatót a visszatartás joga, ha vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

4.8. A Vevő a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel. A Szolgáltató követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenés megtérítését.

5. Jótállás, kellékszavatosság, termékszavatosság, forgalmazói kellékszavatosság

5.1. Jótállás
A Webáruházban forgalmazott termékek a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében nem szerepelnek, így erre figyelemmel nem minősülnek tartós fogyasztási cikkeknek, így kötelező jótállás rájuk nem vonatkozik.

5.2. Kellékszavatosság
5.2.1. Kellékszavatossági igénye alapján a Vevő választása szerint
a) tekintettel arra, hogy a Webáruházban forgalmazott áruk javítását Szolgáltató a speciális terméktulajdonságokra figyelemmel vállalni nem tudja, kicserélést igényelhet, vagy
b) a vételár arányos leszállítását kérheti, vagy
c) a szerződéstől elállhat, ha a Szolgáltató a kicserélést nem vállalta, annak nem tud eleget tenni, vagy ha a Vevő kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatti elállásnak nincs helye.
Szolgáltató a hibás termék kicserélését a hibás termék részére történő visszaküldését követő 15 napon belül köteles elvégezni.

5.2.2. A Vevő választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át, azonban az áttéréssel okozott költséget köteles a Szolgáltatónak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a Szolgáltató adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.

5.2.3. A Vevő a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a Szolgáltatóval írásban közölni a Szolgáltató jelen ÁSZF 1.1. pontjában meghatározott elérhetőségein. Szolgáltató írásbeli közlésnek tekinti a postai úton a 4030 Debrecen, Fokos utca 14/a. szám alatti levelezés címére megküldött levelet, valamint a info@happybizsu.hu e-mail címére megküldött elektronikus levelet. Vevő a hiba közlését az írásos megkereséssel egyidejűleg telefonon is megteheti a Szolgáltató 1.1. pontban rögzített telefonszámán.
Ha a Vevő a Ptk. szerinti Fogyasztónak minősül, úgy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Vevő a felelős.
Közlés dátumának postai úton történő értesítés során a levél feladásának napja, elektronikus úton történő értesítés során az elektronikus levél Szolgáltató általi érkeztetésének napja minősül. Szolgáltató az elektronikus úton közölt hibajelzést legkésőbb 48 órán belül visszaigazolja, a feladó e-mail címére megküldött válaszlevélben.
Vevő a hibás terméket a jelzés postára adásával vagy e-mail útján történő elküldésével egyidejűleg köteles visszaküldeni – megfelelő csomagolással ellátva – Szolgáltató részére. A Vevő a kellékszavatossági igény érvényesítése körében a visszaküldés költségeit köteles megelőlegezni, azonban annak megtérítését kérheti a Szolgáltatótól. Szolgáltató portósan vagy utánvéttel feladott csomagot technikai okokból fogadni nem tud. Vevő a visszaküldés során köteles a terméket olyan mértékben és módon csomagolni, hogy abban újabb (további) károsodások a szállítás során ne keletkezzenek.

5.2.4. A Vevő kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától (azaz a termék Vevő által történt átvételének időpontjától) számított 1 (egy) év alatt évül el. Amennyiben Vevő a Ptk. szerinti Fogyasztónak minősül, úgy ezen elévülési határidő 2 (kettő) év. A termék kicserélését követően az elévülési idő újból kezdődik.

5.2.5. A kellékszavatossági igény érvényesítésének a teljesítéstől számított hat hónapon belül a közlésen túl nincs egyéb feltétele, azonban a teljesítéstől számított hat hónap elteltét követően a Vevő köteles bizonyítani, hogy a Vevő által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

5.3. Termékszavatosság

5.3.1. Az 5.3. pont kizárólag abban az esetben alkalmazható, amennyiben a Vevő a Ptk. által meghatározott Fogyasztó.

5.3.2. Termékszavatosság érvényesítése során a Vevő kizárólag a hibás termék cseréjét kérheti, figyelemmel arra, hogy a Webáruházban forgalmazott termékek Szolgáltató általi javítása nem lehetséges. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a termék gyártója és a Szolgáltató által történt forgalomba hozatalkor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó vagy a Szolgáltató által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. Termékszavatosság érvényesítése során a termék hibáját a Vevő köteles bizonyítani.

5.3.3. Termékszavatosság alól a jelen Webáruházban forgalmazott termékekre figyelemmel a gyártó vagy a Szolgáltató kizárólag akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető, vagy a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

5.3.4 A Vevő a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval vagy a Szolgáltatóval írásban közölni.
Szolgáltató a felé történt írásbeli közlésnek tekinti a postai úton a 4030 Debrecen, Fokos utca 14/a. szám alatti levelezés címére megküldött levelet, valamint a info@happybizsu.hu e-mail címére megküldött elektronikus levelet. Vevő a hiba közlését az írásos megkereséssel egyidejűleg telefonon is megteheti a Szolgáltató 1.1. pontban rögzített telefonszámán.
A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Vevő felelős.

5.3.5. A gyártót és a Szolgáltatót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított 2 (kettő) évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár. A Szolgáltató köteles Vevővel közölni a termékszavatossági igény érvényesítésének határidejét az adott termék vonatkozásában.
A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a Szolgáltatóval szemben.

5.4. Vevő egyszerre, egymással párhuzamosan termékszavatossági és kellékszavatossági igényt ugyanazon termék tekintetében nem érvényesíthet.

5.5. Mind a termékszavatosság, mind a kellékszavatosság esetében a szavatossági igény érvényesítésének feltétele az, hogy a Vevő a Szolgáltató részére postai vagy futárpostai úton visszajuttassa a terméket. Amennyiben ez a szavatossági igény jelzését követő 14 (tizennégy) napon belül nem történik meg, vagy Vevő nem tudja igazolni, hogy ezen határidőn belül a terméket postára adta, Szolgáltató úgy tekinti, hogy Vevő a szavatossági igényétől elállt, azt érvényesíteni nem kívánja.

6. Egyéb rendelkezések

6.1. A Vevő a Webáruházat csak saját felelősségére használhatja. A Szolgáltató nem vállal felelősséget a Vevőt a Webáruház használata során ért olyan károkért, kellemetlenségekért, amelyek abból adódtak, hogy a Vevő a Webáruház használata során nem kellő körültekintéssel járt el.

6.2. A Vevő az adatait csak saját felelősségére teheti mások számára hozzáférhetővé. A Vevő az adatai megadását követően az Adatvédelmi nyilatkozat elfogadásával hozzájárul az Adatvédelmi nyilatkozat szerinti adatkezeléséhez. A Szolgáltató az Adatvédelmi nyilatkozatban foglalt személyeken és szervezeteken kívül Vevő adatait nem jogosult harmadik személyek részére átadni, illetve azokat nyilvánosságra hozni.

6.3. A Szolgáltató a Webáruház használói által tanúsított magatartásért felelősséget nem vállal. A Szolgáltató az esetleges jogellenes vevői magatartás esetén az eljáró hatóságokkal együttműködik a jogsértések felderítése érdekében.

6.4. A Szolgáltató a termék rendeltetésellenes vagy a használati útmutatótól eltérő használatából eredő károkért felelősséget nem vállal.

6.5. A http://happybizsu.hu honlap teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. A honlapon megjelenített tartalom (grafikai elemek, szöveges elemek, letölthető dokumentumok) vonatkozásában annak tulajdonosa, vagy e tartalmak tekintetében a használatra kizárólagosan feljogosított személy a Szolgáltató.

6.6. A http://happybizsu.hu webáruház wordpress alapon működő információs rendszer, biztonsági foka megfelelő, használata nem jelent kockázatot, azonban akárcsak az internet egyéb weboldalain történő böngészés során, a jelen webáruház látogatása során is friss adatbázissal rendelkező kártevőirtó szoftvereket, illetve tűzfalat célszerű használni, emellett a látogató számítógépére telepített operációs rendszer biztonsági frissítéseit célszerű telepíteni.

6.7. A Szolgáltató a jelen ÁSZF-et bármikor jogosult egyoldalúan módosítani. A Szolgáltató a módosításról a http://happybizsu.hu oldalon közleményt tesz közzé.

6.8. Jelen szerződés vonatkozásában a hatályos magyar jogszabályok az irányadók, így különösen a jelen ÁSZF 4. számú mellékletében felsorolt jogszabályok, valamint a kapcsolódó magyar joganyagok.

6.9. Jelen ÁSZF-hez 4 (négy) darab elválaszthatatlan melléklet tartozik, az alábbiak szerint:
1. számú melléklet: Fogalommagyarázat
2. számú melléklet: Elállási/felmondási nyilatkozatminta
3. számú melléklet: A békéltető testületek elérhetőségei
4. számú melléklet: Alkalmazott jogszabályok felsorolása

1. sz. melléklet
a http://happybizsu.hu webáruház általános szerződési feltételeihez

Fogalommagyarázat

A jelen mellékletben azon fogalmak kerülnek pontosításra, amelyeknek megmagyarázása az ÁSZF-en belül nem történt meg.

1. Fogyasztó
1.1. „Ptk. szerinti Fogyasztó”: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy;
1.2. „Fogyasztóvédelmi tv. szerinti Fogyasztó”: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.
1.3. A békéltető testületekre vonatkozó szabályok alkalmazásában a Fogyasztó”: az 1.2. pontban meghatározott természetes személyen túl az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró, külön törvény szerinti civil szervezet, egyházi jogi személy, társasház, lakásszövetkezet, mikro, kis- és középvállalkozás is, amely árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.

2. Felhasználó
A http://happybizsu.hu honlap látogatója.

3. Webáruház
A http://happybizsu.hu honlapon működtetett internetes áruház.

4. Futárszolgálat
Az a postai, futárpostai tevékenységet végző társaság, akitől Szolgáltató a termékek megrendelést követő kiszállítását megrendeli, illetve az a posta, futárpostai tevékenységet végző társaság, akitől Vevő a termék visszaküldésének során a szállítási szolgáltatást megrendeli.

5. Kosár
A Vevő által vásárolni kívánt termékek gyűjtőhelye. A kosár tartalmazza a Vevő által megvásárolni kívánt termékek pontos megnevezését, darabszámát, és ténylegesen fizetendő ellenértékét (vételárát), magyar forintban (Ft) meghatározva.

2. számú melléklet
a http://happybizsu.hu webáruház általános szerződési feltételeihez

Elállási/Felmondási nyilatkozatminta
(csak a szerződéstől való elállási/felmondási szándék esetén töltse ki és juttassa vissza)

Címzett: RGB International Korlátolt Felelősségű Társaság
4030 Debrecen, Fokos utca 14/a.
info@happybizsu.hu

Alulírott kijelentem, hogy gyakorlom elállási/felmondási jogomat az alábbi termék(ek) adásvételére irányuló szerződés tekintetében:

Szerződéskötés (megrendelés) időpontja: ………………………………………………………………………………

Átvétel időpontja: ……………………………………………………………………………….

Termék(ek) megnevezése: ……………………………………………………………………………….

A fogyasztó neve: ……………………………………………………………………………….

A fogyasztó címe: ……………………………………………………………………………….

Kijelentem, hogy a termék(ek) árának visszatérítését az alábbiak szerint kérem :

a) A megrendelés során megadott címre történő készpénz-átutalással.

b) Az alábbi bankszámlaszámomra történő utalással:

Számla jogosultjának megnevezése: ……………………………………………………………………………….

Számlát vezető pénzintézet neve: ……………………………………………………………………………….

Bankszámlaszám: ……………………………………………………………………………….

c) A megrendelés során megadott címtől eltérő címre történő készpénz-átutalással.

Tudomásul veszem, hogy a pénzösszeg visszafizetése során ebben az esetben is az én nevem kerül címzettként megjelölésre.

A cím, amelyre kérem a visszatérítést: ……………………………………………………………………………….

Kelt: ………………………………..(helység), …………. (év) ……………………………… (hó) …….. (nap)

…………………………………………………………
Fogyasztó aláírása
(csak postai visszaküldés esetén)

3. számú melléklet
a http://happybizsu.hu webáruház általános szerződési feltételeihez

A békéltető testületek elérhetőségei

A területileg illetékes testületek mindenkori elérhetőségei a http://bekeltetes.hu weboldalon megtalálhatók, a jelen ÁSZF hatályba lépésének napján ezen honlapon az alábbi elérhetőség adatok kerültek közzétételre:

Bács-Kiskun megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető Testület
Cím: 6000 Kecskemét, Árpád krt. 4.
Telefon: 06-76-501-500
Fax: 06-76-501-538
Levelezési cím: 6001 Kecskemét, Pf. 228.
E-mail: bekeltetes@bacsbekeltetes.hu
Honlap: http://bacsbekeltetes.hu

Baranya Megyei Békéltető Testület
Cím: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36.
Telefon: 06-72-507-154
Fax: 06-72-507-152
E-mail: bekelteto@pbkik.hu
Honlap: http.//www.pbkik.hu

Békés megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető testület
Cím: 5600 Békéscsaba, Penza ltp. 5.
Telefon: 06-66-324-976
Fax: 06-66-324-976

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Gazdasági Kamarák mellett működő Békéltető Testület
Cím: 3525 Miskolc, Szentpáli u. 1.
Telefon: 06-46-501-091, 501-870
Fax: 06-46-501-099
E-mail: bekeltetes@bokik.hu
Honlap: http//www.bekeltetes.borsodmegye.hu

Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Budapesti Békéltető Testület
Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99.
Telefon: 06-1-488-2131
Fax: 06-1-488-2186
E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu

Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető Testület
Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Telefon: 06-62-554-250/118
Fax: 06-62-426-149
E-mail: bekelteto.testulet@csmkik.hu
Honlap: http://www.bekeltetes-csongrad.hu

Fejér megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető Testület
Cím: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.
Telefon: 06-22/510-310 vagy 06/22-510-323
Fax: 06-22-510-312
E-mail: fmkik@fmkik.hu és bekeltetes@fmkik.hu

Győr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület
Cím: 9021 Győr, Szent István út 10/a.
Telefon: 06-96-520-217
Fax: 06-96-520-218
E-mail: bekeltetotestulet@gymskik.hu

Hajdú-Bihar megyei Békéltető Testület
Székhely: 4025 Debrecen, Petőfi tér 10.
Ügyintézés helyszíne: 4025 Debrecen Vörösmarty u. 13-15.
Telefon: 06-52-500-710, 06-52-500-745
Fax: 06-52-500-720
E-mail: bekelteto@hbkik.hu

Heves Megyei Gazdasági Kamarák mellett működő Békéltető Testület
Cím: 3300 Eger, Faiskola út 15.
Telefon: 06-36-416-660 / 105 mellék
Fax: 06-36-323-615
E-mail: bekeltetes@hkik.hu

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellet működő Békéltető Testület
Cím: 5000 Szolnok, Verseghy park. 8. III. emelet 305.-306. szoba.
Telefon: 06-20-373-2570
E-mail: bekeltetotestulet@jnszmkik.hu

Komárom-Esztergom megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető Testület
Cím: 2800 Tatabánya, Fő tér 36.
Telefon: 06-34-513-027
Fax: 06-34-316-259
Email: kemkik@kemkik.hu
Honlap: http://kem-bekeltetes.webnode.hu

Nógrád Megyei Békéltető Testület
Cím: 3100 Salgótarján, Alkotmány u. 9/A
Telefon: 06-32-520-860
Fax: 06-32-520-862
E-mail: nkik@nkik.hu
Honlap: www.nkik.hu

Pest Megyei Békéltető Testület
Cím: 1119 Budapest, Etele út 59-61. II. emelet 240.
Levelezési cím: 1364 Budapest, Pf.: 81
Telefon: 06-1-269-0703
Fax: 06-1-269-0703
Honlap: http://www.panaszrendezes.hu

Somogy Megyei Békéltető Testület
Cím: 7400 Kaposvár, Anna u. 6.
Telefon: 06-82-501-000
Fax: 06-82-501-046

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Békéltető Testület
Cím: 4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2.
Telefon: 06-42-311-544
Fax: 06-42-311-750
E-mail cím.: bekelteto@szabkam.hu

Tolna Megyei Békéltető Testület
Cím: 7100 Szekszárd, Arany J. u. 23-25.
Telefon: 06-74-411-661
Fax: 06-74-411-456
E-mail: kamara@tmkik.hu

Vas megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület
Cím: 9700 Szombathely, Honvéd tér 2.
Telefon: 06-94-312-356
Fax: 06-94-316-936
E-mail: pergel.bea@vmkik.hu (Pergel Bea békéltető testületi munkatárs)

Veszprém Megyei Békéltető Testület
Cím: 8200 Veszprém, Radnóti tér 1. Pf.: 220
Telefon: 06-88-814-111
Fax: 06-88-412-150
E-mail: info@bekeltetesveszprem.hu
Honlap: http://www.bekeltetesveszprem.hu

Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület
Cím: 8900 Zalaegerszeg, Petőfi u. 24.
Telefon: 06-92-550-513
Fax: 06-92-550-525
E-mail: zmbekelteto@zmkik.hu

4. számú melléklet
a http://happybizsu.hu webáruház általános szerződési feltételeihez

Alkalmazott jogszabályok felsorolása

A http://happybizsu.hu weboldalon történő kereskedelmi tevékenység tekintetében
 az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény rendelkezései,
 a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény rendelkezései,
 a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezései,
 az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései,
 a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény rendelkezései,
 a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet rendelkezései,
 a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2016. (II.26.) Korm. rendelet rendelkezései, valamint
 a kapcsolódó jogszabályi rendelkezések az irányadók.